Spørsmål og svar

 

Her finner du svar på spørsmål som vi ofte blir stilt. Kontakt oss om du ikke finner svaret på ditt spørsmål her.
For å kontakte oss, bruk vårt kontaktskjema >

 

TechSoup

Hvordan fungerer TechSoup?
Hvilke organisasjoner kan få tilgang på donert programvare gjennom TechSoup?
Hvorfor administrasjonsavgift?
Hvem kan få programvare?
Er TechSoup Norge profittdrevet?
Jeg har glemt brukeropplysningene mine. Hva gjør jeg?
Jeg vil endre kontaktopplysningene mine, hvordan gjør jeg det?


Donasjonspartnere

Microsoft

Hvor mange lisenser kan jeg bestille?
Hvordan laster jeg ned programvare?
Hva betyr Software Assurance?
Jag har problemer med VLSC, hva gjør jeg?
Jeg har problemer med programvare fra Microsoft, kan TechSoup hjelpe meg?
Hvordan returnerer jeg min ordre?
Hva blir kostnaden for Office 365 E3?



TechSoup

Hvordan fungerer TechSoup?
TechSoup får donert IT-produkter fra kjente leverandører og formidler disse til ideelle organisasjoner og stiftelser mot en liten administrasjonsavgift. Organisasjonene registrerer seg, blir godkjent av oss og bestiller deretter direkte fra vår nettside. TechSoup finnes i ca. 50 land over hele verden og har eksistert i Norge siden 2014.

Hvilke organisasjoner kan få tilgang til donert programvare gjennom TechSoup?
Frivillige organisasjoner og folkebibliotek kan registrere seg hos oss. Godkjente frivillige organisasjoner:

  • er registrert i Frivillighetsregisteret

eller

  • står oppført på Skatteetaten sin liste over organisasjoner som er omfattet av fradragsordningen for gaver til frivillige organisasjoner

Ved registreringen angis virksomhetstype. Vi kontrollerer denne og gjør eventuelle endringer. Med utgangspunkt i denne klassifiseringen blir dere kvalifisert for et eller flere donasjonsprogram.

Økonomiske virksomheter og andre bedrifter kan ikke motta donerte produkter fra oss.

Se donasjonspartnernes retningslinjer her

Hvorfor administrasjonsavgift?
TechSoup tar en administrasjonsavgift for hvert produkt man bestiller. Avgiften dekker Frivillighet Norges utgifter med å administrere og drive ordningen, samt utgifter til TechSoup Global, som administrerer avtalene med de internasjonale donasjonspartnerne. Avgiften varierer, men organisasjonene kan spare 92-96 % av programvarens normalpris. Avgiften gjør det mulig for TechSoup å fortsette å tilby produkter på en effektiv måte.

Hvem kan få programvare?
TechSoup formidler donert programvare til organisasjoners drift, men ikke til enkeltmedlemmer. Det betyr at produktene kan gå til ansatte i organisasjonen og andre personer med et betydelig ansvar for foreningen, eksempelvis styret og andre sentrale funksjoner. Følgende kriterier gjelder for å få tilgang til donerte programmer:

  • Personen er ansvarlig for bestemte aktiviteter eller saker i organisasjonen.
  • Personen har en rolle i organisasjonen hele året eller ved tilbakevendende arrangementer.
  • Personen kommer ikke å til å benytte programvaren til personlige formål som gir økonomisk gevinst til personen.

Er TechSoup Norge profittdrevet?
Nei, vi drives av det samarbeidsforumet Frivillighet Norge, som er en frivillig organisasjon. Administrasjonsavgiften går direkte til å dekke kostnadene for administrasjonen av TechSoup. Les mer om Frivillighet Norge her eller på Frivillighet Norges nettside.

Jeg har glemt brukeropplysningene mine. Hva gjør jeg?
Om du har glemt passordet ditt kan du motta et nytt her. Har du glemt brukernavnet ditt eller organisasjonen har feil registrert e-postadresse, kontakt oss så hjelper vi deg.

Jeg vil endre kontaktopplysningene mine, hvordan gjør jeg det?
Kontakt oss og oppgi hvilke opplysninger du vil endre så hjelper vi deg.


Microsoft

Hvor mange lisenser kan jeg bestille?
For tittelgrupper som inneholder desktopprodukter, serverprodukter med core-based lisensiering eller license only-produkter (som CALs), kan man maks bestille 50 lisenser.

For serverprodukter som ikke bruker core-based lisensiering kan man maks bestille fem produkter, uansett tittelgruppe.

Organisasjoner kan bestille ytterligere lisenser av programvaretitler de har får gjennom Microsofts program for donasjon av programvare som er en del av deres foregående toårssyklus. Dette gjelder selv om den nåværende programvaren er en oppgradert versjon av programvaren. Denne typen ordre kommer ikke til å regne som en ny programvaretittel. Imidlertid får ikke antallet lisenser man søker om i løpet av en toårsperiode overstige 50.

Hvordan laster jeg ned programvare?
Etter bestilling leveres lisensene normalt sett i løpet av 5 arbeidsdager til din konto hos Microsoft VLC. Du registrerer en konto hos Microsoft med samme e-postadresse som hos TechSoup og logger deretter inn på Microsoft VLSC. Der finner du frem det programmet du har bestilt og laster ned programmet samt får tilgang til produktaktiveringsnøkkelen.

Hva betyr Software Assurance?
Software Assurance er en tjeneste fra Microsoft som tillater mottakere å oppgradere lisensene til den nyeste utgaven av de donerte produktene i løpet av de to første årene fra den opprinnelige donasjonen. Det betyr gratis oppdatering av programvare som kommer med software assurance innenfor den aktuelle toårsperioden og erstatter behovet for å søke om nye produkter fra Techsoup Norge.

Dessuten, om du i løpet av toårsperioden søker om ytterligere lisenser for et produkt som har blitt oppgradert etter at du mottok donasjonen, regnes det som å inngå i din gamle programvaretittel og regnes mot maksgrensen på 50 lisenser.

Når du søker om en donasjon av lisens eller programvare hos TechSoup står det tydelig om det følger med software assurance til produktet. For slike produkter får din organisasjon frie oppdateringer fra din første donasjonssøknad.

Jeg har problemer med VLSC, hva gjør jeg?
TechSoup har ikke tilgang til VLSC-systemet og kan ikke gi brukerstøtte på VLSC. Om du har spørsmål eller problemer med nøkler, nedlastinger eller lignende henviser vi til Microsoft support på 800 14956.

Jeg har problemer med programvare fra Microsoft, kan TechSoup hjelpe meg?
TechSoup har ansvar for å formidle Microsofts donasjoner og ikke mulighet til å gi teknisk brukerstøtte på produktene. Ring Microsofts support på 800 14956.

Hvordan returnerer jeg min ordre?
Om du ønsker å returnere ett eller flere produkter du har mottatt gjennom Microsofts donasjonsprogram skal hele ordren sendes tilbake til TechSoup Norge. Microsoft kan bara ta imot returer dersom ingen programvare kunne blitt installert. For å få tilbake pengene kreves det derfor at din organisasjon ikke har hatt tilgang til lisensnøklene på Microsofts volumlisensnettside. Send oss en e-post techsoup@techsoup.no og angi følgende informasjon for å returnere donasjonen.

  • Organisasjonsnavn
  • Organisasjonsnummer
  • Ordrenummer
  • Grunnen til retur og tilbakebetaling
  • Om du vil foreta en ny bestilling får du beskjed fra oss når din konto har blitt nullstilt.

OBS! For å få tilbake pengene fra et produkt du har fått donert gjennom Microsofts donasjonsprogram må du sende tilbake produktene innen 60 dager fra leveransen. Det tar normalt cirka 10-15 arbeidsdager å håndtere tilbakebetaling og nullstille konto.

Hva blir kostnaden for Office 365 E3?
Office 365 E1 er gratis for godkjente frivillige organisasjoner og inneholder de grunnleggende funksjonene i Office 365 slik som e-post, kalender og fildeling. Office 365 E3 inneholder i tillegg de vanlige programmene i officepakken mot en kostnad av 33,30 pr bruker pr måned.

Det går helt fint å kombinere Office 365 E1 med donerte lisenser av Microsoft Office. Se tabellen nedenfor for en kostnadsoversikt

  3 mån 12 mån 24 mån
Office 365 E3 118 kr 470 kr 941 kr
Office 365 E1
+ Office 2016 std

0 kr + 265 kr
Office 365 E1
+ Office 2016 pro plus

0 kr + 365 kr